mardi 25 août 2009

La Suede .... c est fait !

dag allemaal,

op 15 augustus, op onze lieve vrouw hemelvaart, is mijn grootmoeder gestorven. Ze was een fiere vrouw die van het leven, haar echtgenoot, kinderen en kleinkinderen hield. We hadden het een beetje verwacht, maar we hoopten dat ze deze kleine 3 maanden het nog kon volhouden. Gelukkig heb ik haar net voor we vertrokken afscheid kunnen nemen en toen zag ze er nog heel gelukkig uit en kan ik dat als herinnering behouden. We hebben een kaarsje voor haar opgestoken in de kerk van Kristianstad.

Hier zitten we dan in Kopenhagen, al een stukje dichter bij jullie. Deze week hebben we 700 km door Zweden gefietst en hebben we nood aan 2 dagen rust, om dan ook de stad te bezoeken.

In Zweden hebben we Stockholm bezocht, een mooie stad, het leek mij denken aan een mengeling tussen:Gent, Brugge en Brussel.
Daar zijn we dan een kijkje gaan nemen in een museum waar ze een schip vanuit 1626 helemaal gerestaureerd hebben, op zijn eerste uitvaard (10 augustus 1626) is het na amper 1600m gekapseisd en door het slip in een heel goede staat gebleven, ze hebben het naar boven gehaald in de jaren vijftig. echt een museum die de moeite waard is om te bezoeken, het was ook een aanraden van mijn vake.

de landschappen in Zweden zijn veel platter dan Noorwegen, maar ook nog de moeite waard.

aangezien het nu veel platter is, kunnen we ook veel meer fietsen. We zullen proberen om tegen de 6 of 7de september in Nevelecity aantekomen. Wie wil er ons vergezellen???

On est maintenant au Danemark apres une semaine passe en suede.

La Suede est beaucoup beaucoup plus plate que la Norvege donc on est alle plus vite (700 km en 7 jours). La barre des 4000 km est franchi. On vise maintenant les 5000 km pour arriver en Belgique le 6 ou 7 septembre.

Les paysages Suedois sont moins fabuleux qu en Norvege (on s y attendait !!) mais les villes sont plus charmantes et plus frequentes (une ville tous les 100 km contre une ville au total en Norvege... )

On commence a compter les jours avant la rentree.... mais pas de regret car on aura profite au maximum...

Biz

lundi 10 août 2009

Les Lofoten

Ca y est on va partir demain des Lofoten et Vesteralen....

On aura vu entre atre des montagnes qui plongent dans la mer, des cachalot et des vaches qui bronse sur la plage.

Il est maintenant 23 h 00 et on prend le ferry demain a 9h00 pour rejoindre Narvik donc je ne peux pas ecrir trop longtemps. De cette ville on prendra le train pour Stockolm et on rejoindra la Belgique a velo pour notre derniere etape... deja !!!

de tijd begint te korten. Morgen vertrekken we richting Narvik en dus verlaten we de Lofoten en de Vesteralen eilanden, wat betekent: de laatste etappe in Noorwegen. In Narvik nemen we een trein tot in Stockholm en daar vertrekken we weer met de fiets richting La Belgique. Nog 3 weekjes te gaan... geniet van de foto s.

jeudi 6 août 2009

Le cercle polaire .... passe

Ca y est, on a passe la ligne symbolique du grand nord meme si la temperature est plutot mediterraneenne ici.

La route de la cote est vraiment tres belle et tres peu touristique

En effet ca fait bientot 8 jours qu on a du soleil et du chaud (on va pas s en plaindre...)

On est en ce moment a Bodo et on va rejoindre en bateau les Lofoten (succession d iles aux larges).

En ja, het is zover, het was niet echt voorzien in onze oorspronkelijke bestemming, maar we zitten nu echt wel in HET Noorden, nl. in de polaire cirkel van de wereldbol. Maar koud hebben we alleszins niet, het is al de 8 ste dag op rij dat we hier heel mooi weer hebben en zonder regen. Dus... genieten doen we zeker.

Bijna elke dag kruisen we andere fietstouristen en het is echt leuk om te horen hoe zij ook van hun reis genieten. Soms hebben we de indruk dat ze hun huis meeversleuren op hun fiets!!!

Bise a tous le monde...

Fransman, Sam, die niet ver van Grenoble woont, sinds een maand alleen opweg.

Un presque Grenoblois, de Gresse en Vercors, rencontre sur le cercle polaire.

un plongeon obligatoire pour la photo, un decors monumental avec le glacier qui tombe dans le fjord Holand. Seul probleme, eau a 5 degres.... mais vincent n a pas eu peur...
met een adembenemend decors, kon vincent het niet laten om enkele duikjes te nemen in het water....

dimanche 2 août 2009

Direction le nord par la cote...

Deze week was echt prachtig, de talloze watervallen, de grote meren en fjorden, trollenladder, onze 2000 km, amper regen... veel te veel om op te noemen.

ondertussen zijn we nu al wat meer in het noorden. Gisteren hebben we een boot genomen tot in Sandnessjoen (aangekomen om 4u00). En nu zitten we lekker te luieren in de zon. Vanaf morgen volgen we de highway 17 die ons tot in Bodo brengt waar we een boot nemen richting de Lofoten eilanden. Maar eerst zullen enkele gletjers die neerdalen tot in de fjord, onze fietsroute kruisen...

Nous voici descendu de nos montagnes et on longe actuellemet la cote pour rejoindre les Lofoten

Curieusement la meteo est plus clemente ici que dans le sud... 4 jours sans pluit

Sur notre route, nous allons bientot croiser quelques glaciers qui plonge dans les fiord....on vous tiendra au courant...

Descente des montagnes dans les Fiord de l ouest
Daling tot in de fjord van Andelsness, ten westen van Noorwegen.

Trollenveg, Tres belle route
De Trollenweg of eerder der Trollenstegen, trollenladder. Een beklimming met 10% als hellingsgraad.

Pour les amateurs de pont la Norvege en a de tres beau....

Ici les pistes cyclables sont dans un meilleur etat que les routes...
Hier zien we welke banen hier voorrang hebben tot herstelling ;-)

Trondheim, la derniere ville avant le grand nord
de laatste grootstad vooraleer we de Noordse wildernis intrekken...

Le couche de soleil a 23 h 00
zonsondergang...

aangekomen in Sandnessjoen

dimanche 26 juillet 2009

La Montagne et le velo

Ca y est on a traverse nos premier col et on peut dire qu on est pas decu du voyage...

On commence a etre habitue a la meteo locale, qui il faut bien le dire ressemble a un mauvais hivers Normand sauf qu il fait jamais nuit. Sur les 7 premier jour ici, il a plu....5 jours...

Pour le velo c est le top, il y a presque tous le temps des pistes cyclables, et si il n y en a pas les automobilistes sont tres tres respectueux des cyclos contrairement a nos pays du sud....

Du coup, on fait des longues voir tres longue journees de velo (hier on a termine a 22 h30 apres 100 km et 1000 m de denivele)

Les altitudes sont pas tres elevees mais on a la sensation d etre en haute montagne... Les glacier sont a moins de 2000 m.

De eerste col te Noorwegen is achter de rug. Het is een heel hoog plateaugebergte (2700m), met als nadeel... je daalt niet direct nadat je de berg opgefietst hebt... maar als de echte daling er is, hebben we ze echt verdient!! (met bijna 60km u als max.)

We rijden nu meer en meer naar het noorden, en dus ook, meer en meer uren daglicht. Het begint te schemeren vanaf 23u30. Gisteren hebben we tot 22u30 gefiets en hebben we de 100 km gehaald met 1000m hoogteverschil. een goede nachtrust hadden we verdiend, maar aangekomen in het stadje bleek de aangeduide camping niet meer te bestaan. Gelukkig zijn de mensen heel vriendelijk en mochten we onze tent bij hen op de boerderij neerzetten en zo konden we gelukkig inslapen...

Demain, on sera a Molde apres une tres belle route (d apres le guide)

Morgen vertrekken we richting Molde, waar we dan een ferrie naar Trondheim nemen. Volgens onze gids zouden we een heel mooie en stijle route beklimmen. Dus op naar de volgende col!!!!!